ایمنی-بهداشت-محیط زیست
انواع مقاله ومطالب جدید در مورد ایمنی-بهداشت ومحیط زیست
صفحات وبلاگ

تصادفات رانندگی؛ فاجعه‌ای به وسعت یک جنگ
۱۴۱ هزار کشته، ۵/۱۲ میلیون مصدوم و معلول، از پیامدهای ۷ سال تصادفات کشور است...


تصادفات رانندگی؛ فاجعه‌ای به وسعت یک جنگ


تصادفات رانندگی؛ فاجعه‌ای به وسعت یک جنگ
۱۴۱ هزار کشته، ۵/۱۲ میلیون مصدوم و معلول، از پیامدهای ۷ سال تصادفات کشور است.
خسارت جانی و مالی هفت سال تصادفات رانندگی ایران با پیامدهای یک جنگ یا چند زلزله مهیب برابری می‌کند.
موثق‌ترین آمار تصادفات رانندگی در کشور از کشته شدن ۱۴۰ هزار و ۹۳۳ شهروند طی ۷ سال گذشته (از ابتدای ۷۷ تا انتهای ۸۳) حکایت دارد و این در حالی است که وقوع این حوادث بیش از ۱۲ میلیون مصدوم و ۵۰۰ هزار معلول مادام‌العمر بر جای گذارده است.
هرساله در سراسر دنیا بیش از ۵۰ میلیون نفر در اثر حوادث ترافیک مجروح و ۲‎/۱ میلیون نفر کشته می‌شوند و با وجود اینکه ایران کمتر از یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده بیش از یک چهلم از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است. در ایران در گروههای سنی یک ماهه تا ۵۰ ساله مهمترین علت مرگ حوادث غیرعمدی است و در راس همه حوادث سوانح ترافیکی قرار دارد.
در حالی که میزان بروز مرگ ناشی از حوادث مربوط به حمل و نقل در جهان ۸/۲۰درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد در ایران این میزان ۳۸ درصد است. وزارت بهداشت در سال گذشته به صورت رسمی اعلام کرد: در ایران از هر ۱۰0۰ هزار نفر در طول سال ۲۷۵ نفر دچار سوانح رانندگی می‌شوند، به طوری که ۲۳۷ نفر از آنها بستری می‌شوند و ۳۸ نفر می‌میرند. بر اساس پیش‌بینی سازمانهای بین‌المللی با ادامه این روند میزان خسارت جانی سوانح ترافیکی از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۲۰ در کشورهای متوسط ۸۰ درصد افزایش می‌یابد و بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی در این مدت کشورهای جنوبی آسیا با افزایشی معادل ۱۴۴ درصد بیشترین رشد را در مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی خواهند داشت. به اذعان کارشناسان این رقم در ایران نیز در صورت عدم مداخله کارآمد همین مقدار رشد خواهد یافت.
مطالعات گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد میانگین رشد سالانه میزان فوتی‌های تصادفات رانندگی در ۷ سال گذشته ۳/۷بوده است که به این ترتیب در سال ۱۴۰۰ میزان کشته‌شدگان حوادث ترافیکی به بیش از ۵۸ هزار تن می‌رسد. باید توجه داشت که در حوادث ترافیکی منجر به جرح علاوه بر کشته‌شدگان طیف گسترده‌تری نیز دچار مصدومیت می‌شوند.
پدیده کوه در پیامدهای ناشی از حوادث یک فرآیند واقعی است. قله کوه یخ که معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد و به ظاهر کوچک است از موارد مرگ ناشی از حوادث است. ولی بدنه عظیم این کوه از بستری‌شدگان، آسیب‌د یدگان نیازمند خدمات سرپایی و درمانهای خانگی توام با ناتوانایی‌های گذرا یا ماندگار تشکیل شده است و عواقب روانی و اجتماعی حوادث نیز بر بزرگی این بدنه می‌افزاید.
در ارزیابی بار اقتصادی-اجتماعی ناشی از حوادث همواره باید این بدنه عظیم مورد توجه قرار گیرد. مجموعه بررسی‌های سالهای ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ در ایران نشان داده که به ازای یک مورد مرگ ناشی از حوادث و ۱۳ مورد بستری ۱۰۰ مورد آسیب منجر به درمان خانگی، استراحت در منزل و ناتوانی گذرا وجود دارد.
نکته حائز اهمیت دیگر در این بحث گروه‌های سنی قربانیان حوادث ترافیکی است. بررسی آمارها نشان می‌دهد تلفات اینگونه حوادث بیش از هر گروهی مربوط به طبقه جوان جامعه است، به طوری که بیش از ۵۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث را افراد ۱۵-44 سال تشکیل می‌دهند. بر این اساس بر آورد می‌شود تنها در سال۱۳۸۱، ۲ میلیون سال عمر به علت مرگهای زودرس و عمر سپری شده با ناتوانی در نتیجه حوادث در کشور از بین رفته باشد که ۱۰۵ هزار سال آن ناشی از مرگهای زودرس و ۹۵۰ هزار سال آن ناشی از عمر سپری شده با ناتوانی است.
عواقب اجتماعی تصادفات
عواقبی که حوادث در زندگی انسانها می‌گذارد علاوه بر از دست دادن سلامتی یا زندگی، هزینه‌های مراقبتهای درمانی، توانبخشی، از دست دادن درآمد و قدرت تولید نیز هست که خود عواقب روحی-روانی را نیز به همراه دارد. مطالعات انجام شده بر روی خانواده‌هایی که یک فرد آسیب‌د یده در جمع خود دارند نشان داده است که در بعضی خانواده‌ها اجبارا الگوی زندگی و کار تغییر کرده و حدود یک سوم آنها درآمدشان را از دست داده‌اند.
و حتی در بعضی موارد حضور یک فرد آسیب‌دیده در خانواده باعث شده است.
بچه‌ها از مدرسه رفتن باز بمانند. در یک مطالعه جامع دیگر پیرامون خسارات وارده از تصادفات بر قربانیان و خانواده‌های آنها مشخص شد که ۹۰ درصد خانواده‌های افرادی که کشته شده‌اند و ۸۵ درصد خانواده‌ه ای افرادی که معلول شده‌اند افت طولانی مدت کیفیت زندگی داشته‌اند و در نیمی از موارد این پیامدها شدید بوده است. سردرد، مشکلات خواب، خوابهای آشفته و مشکلات عمومی حتی تا سه سال پس از وقوع حادثه نیز در این افراد مشاهده شده. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگرچه قربانیان محدود به طبقه اقتصادی خاصی نمی‌باشند ولیکن تعداد قربانیان فقیر به مراتب بیشتر است. همچنین زنده ماندن و بهبود کامل افراد فقیر پس از وقوع آسیب نیز کمتر محتمل است.
عواقب اقتصادی تصادفات. . .
وزارت بهداشت هزینه حوادث ترافیکی در سال ۱۳۸۰ رقمی حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. همچنین شرکتهای بیمه سالانه ۳۱۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از حوادث رانندگی را پرداخت می‌ک نند که ۵۵ میلیارد تومان خسارات مالی و ۲۵۵ میلیارد تومان بابت خسارات جانی است. از سوی دیگر نگهداری روزانه هر زندانی در کشور بالغ بر ۵ هزار تومان هزینه دارد و با توجه به برآورد قوه قضائیه حداقل ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال صرف نگهداری زندانیان مربوط به حوادث رانندگی می‌شود.

حوادث ترافیکی قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند
طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی ، حوادث ترافیکی در فهرست علل مرگ در جهان از رتبه نهم در سال ۱۹۹۰ به رتبه ششم در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. اما باید اذعان داشت به عنوان یک عقیده غلط اغلب افراد اعتقاد دارند حوادث به صورت شانسی اتفاق می‌افتد و در نتیجه یک اتفاق غیر قابل پیشگیری رخ می‌دهد. ولی در حقیقت خیلی از حوادث، اتفاقی و در نتیجه غیر قابل کنترل سرنوشت نبوده بلکه اغلب حوادث از جمله سوانح رانندگی قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند.
دکتر اتین کراگ، مدیر دپارتمان پیشگیری از آسیب و خشونت سازمان بهداشت جهانی در راهبرد ۵ ساله این سازمان برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی، به کارگیری کمربند ایمنی، صندلی مخصوص کودکان، کلاه ایمنی موتور سواران، آموزش رانندگان و ساماندهی ترافیک را از جمله روشهای اثبات شده پیشگیری از این گونه آسیبها عنوان کرده است.
به گفته وی، به رغم بالا بودن آمار مرگ و ناتوانی دائمی ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد بیشتر تلاشهای پیشگیری کننده حوادث رانندگی در کشورهای ثروتمند صورت گرفته است. پیشنهاد کراگ در این زمینه به کشورهای کم درآمد، تهیه راهبردی موثر است که کارآمدی آن در سایر کشورها به اثبات رسیده و علاوه بر لحاظ شدن منابع مالی به پیچیدگی سوانح رانندگی نیز توجه شده باشد.
نکته حائز اهمیتی که سازمان بهداشت جهانی در راهبرد پنج ساله از آن به عنوان کاستی عمده در حیطه پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی نام برده است نبود آگاهی کافی در خصوص این معضل به ویژه در میان سیاستگذاران است. بنابراین گزارش مجمع بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۴ با صدور بیانه‌ای در رابطه با پیشگیری از حوادث رانندگی، کشورهای عضو را ملزم به ارتقای استانداردهای ارائه گواهینامه رانندگی و بالا بردن ایمنی در ساخت وسائل نقلیه و جاده‌ها کرد. در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون وسیله نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند و ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز نیز در ایران وجود دارد. بحرانی بودن ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راههای کشور و کاهش مهارت رانندگان به دلیل فقدان آموزش کارآمد، فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و افزایش سالانه ۲۰ درصدی سفرها موجب شده در سال گذشته حدود ۶۲۰ هزار تصادف درون شهری و برون شهری رخ دهد و ۲۶ هزار کشته و حدود ۴۰۰ هزار مجروح بر جای مانده است.
بر این اساس و به اذعان کارشناسان ایمنی و کنترل بروز حوادث ترافیکی اولویت در مراقبت های بهداشتی درمانی و ارتقای امید به زندگی در کشور است.


منبع:روزنامه جوان



__________________

خدایا، به من بینشی عطا کن که هیچ وقت خود را با دیگران مقایسه نکنم، بر آنهایی که از من برتر هستند حسد نورزم، و بر آنها که پایین ترند فخر نفروشم، و بر آنچه دارم قناعت کنم و همواره در این اندیشه باشم که از آنچه در حال حاضر هستم، فراتر بروم.

 

[ پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸٩ ] [ ۸:٠۸ ‎ب.ظ ] [ بهمن درواح ] [ نظرات () ]
نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


کسب درآمد