ایمنی-بهداشت-محیط زیست
انواع مقاله ومطالب جدید در مورد ایمنی-بهداشت ومحیط زیست
صفحات وبلاگ

قانون مورفی بر این باور است که «هر اشتباهی، ممکن است بوجود آید»...


قانون مورفی در مهندسی ایمنی

 

به راستی که دیکته نانوشته، غلط ندارد. علیرغم تمام سعی و تلاشی که انسانها جهت جلوگیری از وقایع ناخواسته ناشی از خطاها و عدم آگاهیها انجام می دهند، مع‌الوصف حادثه ها قطعه رخ می دهند.
قانون مورفی بر این باور است که «هر اشتباهی، ممکن است بوجود آید» این قانون به نام یک مهندس نیروی هوایی آموریکا به نام سروان اد مورفی (Ed Murphy) و همکارش نسبت داده شده است که در سال 1949 آزمایشات سوانح هوایی را بررسی می کردند. آنها به دنبال یافتن عقربه ای فرسوده که به اشتباه چندین سیم را به هم مرتبط می کرد، بودند که در این جریان، سروان مورفی اعلام داشت «اگر هیچ راهی برای اشتباه و خطای یک تکنسین نباشد، با این همه امکان ایجاد خطا وجود دارد».
سروان مورفی و همکارش موفق به ارائه گزارش بسیار جالبی در خصوص ایمنی شدند. در خلال چندین سال که آنها در تلاشی مشترک تحقیقاتی را بر روی سوانح هوایی انجام می دادند، آنان به نتایجی رسیدند که آنرا قانون مورفی نامیدند. وقتی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، سرهنگ استپ (Stapp) به عنوان مدیر پروژه «قانون مورفی» را اعلام کرد این قانون به سرعت بر سر زبانها افتاد.
تغییرات و پیامدهای آن توسط افرادی که این قانون را در محیط های متفاوت دیگری تجربه کرده بودند به این قانون اضافه شد. در این ارتباط چند اصل قابل اجرا را برای مهندسی ایمنی ذکر می کنیم.
در اجرای برنامه های پیشگیری «قانون مورفی» اهدافی وجود دارد که معمولا در مهندسی ایمنی دنبال می شود. هدف تمام مهندسانی که در تولید محصولات، تجهیزات، فرآیندها و محیط کار دخالت دارند کاهش خطرات است. با برنامه ریزی، طراحی و تحلیل فرآیندها می توان عواملی که باعث وقوع حوادث می شوند را کاهش داده یا از میان برداشت.

اتومبیل سواری و کامیون که در یک جاده کفی عریض به سمت همدیگر در حال نزدیک شده هستند، در یک پل کم عرض به همدیگر می رسند.

اکثر پروژه ها به دست سومی (ناظر) نیاز دارند.

بازنگری، دانشی است دقیق.

تنها خداست که می تواند، انتخابی تصادفی داشته باشد.

وقتی همه تلاشها همراه با خطاست، دستورالعملها را بخوانید.

هر سیستمی که به قابلیت اعتماد به نفس انسان وابسته است، غیر قابل اعتماد است.

اگر سیستمی در یک آزمایش کامل و دقیق عمل کرد، تمام سیستم های بعدی نقص فنی دارند.

در تمام محاسبات ممکن است هر اشتباهی رفته رفته شکل بگیرد. و همه اشتباهات در مسیر بیشترین خسارتها پیش می روند.

یک مدار ناایمن سایر قسمت ها را از کار می اندازد.

نقص فنی هرگز معلوم نمی شود مگر آنکه بازرسی نهایی آن محصول صورت پذیرد.

 

منبع: کتاب ایمنی و بهداشت برای مهندسین

 

[ پنجشنبه ٦ آبان ۱۳۸٩ ] [ ٧:٤٦ ‎ب.ظ ] [ بهمن درواح ] [ نظرات () ]
نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


کسب درآمد